Temizliğin vasıtaları dörttür ve maksatları da dörtdür. Vasıtaları, su, toprak, ıstinca âleti ve dabağattır. Maksatları da; abdest, gusül, teyemmum ve necaseti izale etmektir.
HADES ÜÇ ÇEŞİTTİR
1-Abdesti icab ettiren hades-i asgar (küçük hades).
2-Guslü icabettiren hades-i mütavassıt (orta hades).
3-Hayz ve nifastan hasıl olan hades-i ekber (En büyük hades). Necaset de lügatta, tiksindiren şey demektir. Şeriatta ise, namazın sıhhatına mani olan tiksindirici şeydir. Hades ve necasetin izalesi ancak su ile olur. Su da yedi çeşittir:
1 - Yagmur suyu,
2 - Kar suyu,
3 -— Dolu suyu
4 — Pınar suyu.
5 Kuyu suyu,
6 — Çay ve nehir suyu,
7 — Deniz suyudur.
SU İKİ KISIMDIR: Su, şer an iki kısımdır
1 — Mutlak sudur ki, yaratıldığı vasıf üzre olup herhangi birşey ile karışmayandır.
2-- Mukayyed sudur ki, bugday, mercimek gibi temiz bir şey içine karışıp renk, koku ve tadından birisini veya ikisıni veya üçünü kaybetmiş olan sudur. Mukayyed su, temiz olmakla beraber temizleyici degildir. Şayet suya böyle bir madde karışır, fakat, vasıflarından biri değişmemişise, suyun hüviyeti değişmiş sayılmaz.
Mutlak su, yosun tutar veya bulunduğu yerde bulunan toprak veya kireç gibi bir madde ile veya dura dura, vasıflarından birini kaybederse yine mutlak su sayılır ve temizleyicidir. Zira, ister iste-mez su, bu gibi şeylere maruzdur. Fakat za'feran veya ağaç suyu gibi suyun muhtaç olmadığı bir madde ile karışıp vasfı değişir ve mutlak su ismini kaybederse, temizleyici vasfını da kayb eder.
Bakınız Suyun Nevileri
Yorumlar
Yorum Gönder